تاثیر فقر فرهنگی وعلمی بر سلامت افراد آسیای جنوبی مبتلا به دیابت

 28 می 2015- اختلالات شیوه ی زندگی و باورهای ضعیف فرهنگی درباره ی سلامت می تواند علت بروز عوارض بیشتر را در میان  افراد  نژاد آسیای جنوبی مبتلا به دیابت درانگلیس توضیح دهد.

محققان دانشگاه منچستر با همکاری محققان دانشگاه ساوتهمپتون و کیل از 67 فرد آسیای جنوبی مصاحبه کرده و میزان سلامت، باورهای آنها درباره ی بیماری  ومرگ ومیر  را ارزیابی کردند.

 آمارها نشان می دهد شیوع  دیابت ونتایج ضعیف سلامت در میان انگلیسی هایی با نژاد آسیای  جنوبی درمقایسه با جمعیت عمومی انگلستان بالاتر است اما تاکنون نقش شبکه های اجتماعی درمدیریت  شخصی بیماری دیابت  دراین گروه نژادی بررسی نشده است.

 محققان مشاهده کردند شرکت کنندگان دراین تحقیق دیدگاه های متناقضی درمورد علل دیابت دارند دربرخی از افراد شرکت کننده اطلاعات مرتبط به ژنتیک و فاکتورهای شیوه ی زندگی بسیار محدود است درحالیکه  سایرین معتقدند سلامت آنها توسط خودشان  قابل کنترل نیست.

دانشمندان خاطر نشان کردند اطلاعات نادرست در مورد  داروهای گیاهی و غذاهای خاص که از طرف خانواده  یا شبکه های اجتماعی دربین  این جمعیت  رد وبدل می شود، برسلامت آنها تأثیر دارد. البته نمی توان حمایت های عاطفی شبکه های اجتماعی از افراد مبتلا به دیابت را نادیده گرفت.

یافته های این تحقیق نشان می دهد هنگامیکه سرپرست خانواده زن باشد جنبه های شیوه ی زندگی مانند رِژیم غذایی ، پخت و پز و خرید با دقت بیشتری  مدیریت میشود.

محققان تاکید می کنند این یافته باید درطراحی برنامه های درمانی برای این گروه نژادی مورد توجه قرار گیرد.

نویسنده ی ارشد این پژوهش دکتر Patelروانشناس سلامت در دانشگاه منچستر می گوید: با در نظر گرفتن این حقایق، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی باید به نابرابری در تشخیص دیابت و مشکلات  مرتبط به مدیریت شخصی این بیماری که افراد انگلیسی با نژاد  آسیای جنوبی با آن روبرو هستند، رسیدگی کنند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/may/poor-diabetes-health-in-south-asians-due-to-limited-knowledge-study-reveals-98273161.html